Sommarminnen.

Jag har 8 minuter kvar tills min lasagne, som ligger i micron, är klar. Så ja tänkte fördriva tiden med något som jag skulle gjort för längesedan. Nämligen skriva om min Roadtrip i sommras tillsammans med Shvan och Amina. Det var en resa i sig kan man väl säga.

Kan ju börja med att säga att fordonet vi färdades i var Shvans bil, även kallad Queen Latifa, (som nu mera är såld BTW) Länderna vi skulle åka genom hade vi noga planerat allt efter hur kartan gick. Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Shweiz, Italien och Österrike var destinationerna.

Oturen började i Malmö, precis innan gränsen till Danmark. Bilen bara la av. Vi fick alltså putta och putta och putta men den gick inte igång och efter ungefär en timma upptäcker Shvan att det är bil-batteriet som har tagit slut. Men ingen fara, ingen fara. Det fanns ett sprillans nytt i bilen och vi kunde fortsätta. Efter det flöt resan på ganska bra, vi åkte över land och hav och mådde toppen. Bestämmde oss för att vi inte skulle sova förrän vi var i Holland. Kan ju samtidigt berätta att vi hade ett tält med oss, alltså ett ihopfältbart hus, underbart. Väl framme i Holland hittade vi en perfekt liten skogsdunge där vi satte upp tältet, eller, vi satte upp det så som vi trodde att det skulle sitta, men i själva verket var det helt fel, det upptäckte vi lite längre in på resan. Men vi sov bra den natten i alla fall, vi hade ju färdats långt så vi var trötta.
Jag vaknade ganska tidigt den morgonen av att jag hörde regnet smattra mot tältet. Mysigt, tyckte jag. Fram tills jag vaknade några timmar senare med en hel ocean i sovsäcken. Jag trodde jag hade hamnat i helvetet. Där låg jag, med så mycket vatten överallt så att man nästan kunde simma i min sovsäck. Men mina två kompanjoner klarade sig finfint. Inte en enda droppe på dem inte. Just då ville jag där i från så fort som möjligt. Jag ville in i bilen, hitta en handduk och värma mig och aldrig se den där skogsdungen igen. Men men, sånt hör till var jag ju tvungen att tänka och kunde några timmar senare sitta och fnissa åt det. Den dagen åkte vi in till Amsterdam för att schoppa och äta middag m.m. Hittade en liten butik där vi köpte massa souvenirer till verkligheten här hemma. 
Efter en heldag i Amsterdam fortsatte vi mot Belgien. Där stannade vi bara en stund och hoppade runt vid en fontän som såg ut som en tårta. Den kvällen var vi trötta, och när vi åkte från Belgien var det ändå natt, ändå kom vi fram till Frankrike innan solen gått upp. I Frankrike letade vi som galningar efter en plats att slå upp tältet på. Och vi hittade en camping till slut, som verkade vara perfekt för oss. Det stod inga priser och det var bara att köra in och slå läger. Vi somnade direkt.
När jag vaknade den morgonen höll jag på att kvävas. All värme i hela världen låg i vårat tält. Jag reste mig upp yrvaket och försökte få upp tältet för att komma ut, det tog en stund innan jag hittade dragkedjan, och eftersom jag fick panik blev det ännu värre. När jag väl kom ut var det nästan så att jag pussade marken och när jag tittade in i det  värmebeslagna tältet ser jag Amina ligga där och sova fridfullt med en stor tjocktröja! Där hade jag legat i endast kalsonger och hållt på att dö av värmeslag, så ligger kvinnan där helt lugnt och sover innuti en öken med en stor overall på sig. Människor slutar aldrig förvåna mig.
Vad jag behövde den morgonen var en dush, och lyckligtvis fanns det ju det på campingen såklart. Så jag hämtade handukar och rena kläder i bilen och började spatsera mot dushen, där utanför stod en rund liten kvinna och jag la inte märke till henne så mycket. Fram tills hon började prata med mig. På franska. Jag försökte svara på engelska att jag inte pratade hennes språk och inte förstod ett ord av vad hon sa, men hon förstod mig lika lite som jag förstod henne. En sak hade jag förstått i alla fall, hon ville inte låta mig dusha.  När hon efter många om och men förstod att jag inte skulle förstå vad hon sa, hur mycket hon än försökte, så började hon babbla ett enda ord samtidigt som hon sträckte ut sin hand. "Byrroo, Byrooo!!" sa hon och jag tittade undrande på henne. "Byrro, Byrroo!" Hon fortsatte. Sen tänkte jag efter och kom på något sett på att Byrro eller vad hon sa måste betyda Kontor, som i Byrå. Sakta började jag avlägsna mig från platsen, där hon fortfarande stod och skrek "Byrro! Byrro!". När jag kom tillbaka till tältet igen hade Amina tagit sitt förnuft till fånga och tagit av sig sin tjocktröja och lagt sig och sovit utanför tältet. Jag väckte henne och berättade om min insident med den konstiga kvinnan och Amina fattade ingenting. Fram tills Kvinnans ansikte dök upp bakom bilen. "ByrooOo?" kom det från hennes mun. "Hon vill att vi ska betala för natten. Hon jobbar här" antog Amina. Vi fick därför väcka Shvan som hade kontanter och fick hänga med henne till kontoret och betala. Som tur var kostade det bara 10 euro. Hundra kronor för en natt. Härligt.
Efter att vi ätit frukost tog vi bilen till ett ställe som måste varit minst tvåhundra år gammalt. Det var en liten, liten by, med jätte låga dörrar och fönster och mitt på gården stod en brunn där man kunde hämta vatten. Byn hade också en riktigt stor kyrka som måste varit uråldrig. Tog mig en snabbtitt i kyrkan och den var lika mäktig innuti. Amina kunde tyvärr inte se, hon hade för kort kjol för att gå in i kyrkan och det befann sig gammla människor där inne. Vi hittade även någonting som såg ut som fängelsehålor under marken. Riktigt häftigt var det. Den dagen njöt vi av, eftersom vädret var på topp också. Senare på dagen åkte vi in till stan och tittade i affärer och åt. Bestämmde oss för att stanna i Frankrike en natt till, fast vi skulle sova någon annanstans.  Kan ju säga så mycket som att vi sov i en bajshög. Natten innan vi skulle gå och lägga oss och satte upp tältet kände vi en olidlig stank som vägrade gå bort. Vi hittade var det kom ifrån och fick bort bajset. Trodde vi. För när vi vaknade nästa morgonen hittade jag en större bajskorv än den som vi sparkat bort natten innan, precis utanför tältet. Där fick vi svaret till varför stanken aldrig försvann. Det värsta var att vi misstänkte att det var människobajs eftersom många lastbilschaufförer parkerade där i närheten för att sova, så antagligen tog dem sig en tömmning innan sängdags. Det är ju inte så trevligt när någon har dragit en hårdbajsning precis där du ska bo den kommande natten. Nej, vi fortsatte vidare till Schweiz, vilket jag personligen kan säga, är det land med det vackraste landskapet. Eller tillsammans med Österrike då såklart.
Den natten kom vi fram till Italien, Milano, där det var omöjligt att hitta en tältplats. Det enda vi såg var fullt med prostitureade som sålde sig på gatorna. Jag skämtar inte, det var fullt av dem. Då insåg vi att vi hade hamnat i Milanos slumkvarer och vi ville inte ta risken att tälta där så vi tog in på ett 1-stjärnigt hotel. Ganska bra hotell, men natten var varm som fan. Men vi överlevde det också. Dagen efter det åkte vi in till Milano, riktigt fin stad. Vi åt riktig italiensk pasta, köpte glass och besökte så många affärer som möjligt. Efter Milano skulle vi fortsätta mot  Venedig. Resan dit gick bra, fram tills vår största mardröm smög sig på oss. Bilen började ryka. Den var överhettad och allt vatten i kylaren hade runnit ur. Vi kunde inte köra en meter till, fast att vi befann oss på motorvägen. Jag kan säga så mycket som att vi bildade en flera kilometer lång bilkö och fick stå och skämma öronen av oss. Men någon snäll människa hade ringt efter hjälp och en arg kvinna gav oss nytt vatten och hjälpte oss att putta. Vi trodde att vår resa var över och att vi skulle vara tvugna att ta flyget hem. Men vi hittade världens bästa Camping där vi kunde låta bilen vila i några dagar. Camping Fusina. Där fast det ett festställe med bar och allt vi kunde önska oss just då. Vi kunde sätta oss ner och ta det lugnt med en öl, fast att vi inte riktigt kunde koppla av med tanke på att bilen var lite ur balans. Men vi sov bra den natten i alla fall, och vaknade bra också för den delen. Vi åkte och badade den morgonen vid en jättehärlig strand. Men även det förde oturen med sig. Shvan hade lagt bilnycklarna i en vattentät liten box så han kunde ha med sig det ut i vattnet för att slippa lämna bilnycklarna på stranden. Men den boxen var inte att lita på och vatten läckte in. Det var ju inga problem, tänkte vi det är ju bara nycklar. Men nej nej. Fel hade vi. När vi skulle starta bilen morgonen där efter för att åka och äta frukost funkade det inte. Eftersom Shvans bil hade ett inbygt larm så var man tvungen att trycka bort larmet på larmknappen som satt på på en dosa på nyckeln, som dessvärre hade blivit vattenskadad. Bilen gick därför inte att starta. Men vi köpte ett nytt batteri och det funkade, fast att det glappade efter ett tag. Vi kunde åter igen slappna av. Det firade vi med att ta båten över till Venedig. Där schoppade vi resten av alla souvenirer och Shvan och Amina åkte Gondol. Vi åt på världens dyraste restaurang och hade det underbart. Fram till klockan blev halv nio och vi skulle ta båten tillbaka. Vi hade då först problem med att hitta båtstationen. Men efter mycket letande kom vi fram, frågade någon som jobbade där när båten till Fusina gick. Då sjönk vårat mod igen. Han förklarade för oss att vi var på fel sida av ön och att båten till Fusina inte gick där. Sista båten gick om en halvtimma. Vi ville börja gråta, men istället sprang vi! Vi sprang som idioter genom hela Venedig, vi sprang i cirklar och vi sprang upp för och nerför. Men vi missade den ändå. Sista båten och vi missade den. Det är vid sådana stunder det gäller att vägra. Vi vägrade vara kvar i Venedig i åtta timmar och vänta på nästa båt och riskera att bli rånade av en ficktjuv under natten. Så vi lyckades hitta en buss central istället. Där fann vi en buss som gick tillbaka till Camping Fusina. Bussen var varm och full med folk, vi fick stå upp och svettas under resan. Men fram kom vi. Välbehållna. Det firade vi med att supa järnet i Baren tills vi senare på natten vinglade oss till tältet och somnade.
Vi tillbringade fyra dagar på Camping Fusina och det var trots all otur riktigt härligt. När vi skulle där i från krånglade bilen igen på grund av larmknappen och efter ca tre timmars lidande och ungefär 6 olika batteribyten i nyckeldosan startade bilen och vi kunde börja tänka på att komma hem.
Men! Det finns alltid ett Men! När vi var i norra Italien upptäckte vi det värsta som kunde hända. Våra pengar på bankkortet var slut. Jag kan ju säga så mycket som att det inte var vi som var ansvarslösa, vi hade räknat helt rätt. Det var vissa missuppfattningar hemma i Sverige som hade skett som inte tåls att ta upp här, vilket gjorde att vi var fattigare än tre kyrkråttor, fast i norra Italien, med nästan ingen tank. Tillslut hittade vi en McDonalds resturang där vi gick in och laddade våra mobiler, ringde hem, lånade nya pengar av alla möjliga familjemedlemmar och vänner. Pengarna sattes in på Shvans kontkort och vi var lättade igen... Fram tills vi skulle handla varsin hamburgare och killen i kassan på McDonalds gjorde det klart för oss att kortet var  avmagnetiserat och även chipet.
Jag kan säga så mycket som att mina tårar inte var långt från att bryta ut. Jag var så nära på att sätta mig ner mitt på McDonalds och bara böla som den 20-åring jag e. Men det gjorde jag inte. Jag höll ut. Vi fick återigen ringa Sverige och be dem gå in på Shvans konto genom nätet (som tur var hade han sin dosa med sig) och lägga in dem på Aminas kort då mitt också var sönder. Problemet var att Aminas kort inte heller funkade till 100 %. Men hur som helst så lyckades vi kunna tanka i alla fall. Diverse mer småsaker skedde som också fick oss att vilja ge upp och fundera över hur mycket otur som kunde komma samtidigt. Vi ville komma hem så snabbt som möjligt och fick på grund av pengabristen leva på tio kakor var på två dar. Det var en mardröm. Så man kan ju sammanfatta det som att vi hade en ganska bitterljuv resa. Men som kommer att bli ett minne för livet.

Jag kännde mig ungefär som henne stora delar av resan:

Kommentarer
Postat av: ...

Men asså du är för sjuuk :P Hahha .. uppdatera mer !!! :D:D:D Hahah .. era stackare !!

2008-09-20 @ 19:24:30
Postat av: Anonym

hahahahahahahahahaaa jag satt ärlig talat och as garvade nästan hela tiden när jag läste om dina bravader haahaa amina en öken i overall haha du är sjukt ducktig på att skriva bara man fattar skämten rätt vilket jag gör då jag har samma humor som dig men det vet du ju redan ;)

2008-10-22 @ 01:50:56
URL: http://marneschold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0